کد مطلب:313467 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:204

شفاعت عدی بن حاتم
بستگان حكیم، فورا خود را به «عدی»، فرزند حاتم طائی، رساندند. عدی از سران شیعه ی عراق و از جمله ی مریدان و حامیان سرسخت امیرمؤمنان علیه السلام بود و در جنگ صفین، خود و بستگان و فرزندانش در كنار علی علیه السلام با معاویه و لشگر شام جنگیده و سه فرزند وی به نامهای: «طرفه» و «طریف» و «طارف» نیز در آن جنگ به شهادت رسیده بودند.

مختار برای «عدی»، احترام فوق العاده ای قائل بود و سخنان و توصیه های او را می پذیرفت. بستگان «حكیم بن طفیل»، كه از طایفه ی «عدی» خواستند پیش مختار برود و از او برای «حكیم بن طفیل» طلب عفو كند. آنان به عدی وانمود كردند كه وی جرمی مرتكب نشده و در باب وی گزارشات دروغ به مختار داده اند. عدی گفت: از من كاری ساخته نیست، ولی در عین حال نزد مختار می روم. شیعیان و مأموران ابن كامل دیدند كه عدی به سرعت به طرف دارالاماره می رود و قصد او توصیه برای نجات حكیم است. آنان ناراحت بودند كه مبادا مختار شفاعت عدی را قبول كند و او را رها سازد. ناگفته نماند كه مختار قبلا چند نفر از طایفه ی طی را، كه در شورش میدان سبیع شركت داشتند و دستگیر شده بودند، به شفاعت عدی آزاد كرده بود. شیعیان و یاران ابن كامل به او گفتند:

«می ترسیم امیر وساطت عدی بن حاتم را درباره ی این خبیث، كه گناه او مشخص و معلوم است، بپذیرد، بگذار خودمان كارش را یكسره كنیم».

ابن كامل خود نیز نگران این مطلب بود، لذا در جواب افرادش به آنان گفت: «او تحویل شما و در اختیار شما است».